Zeroemisyjny transport to przyszłość
Każdego roku wzrasta liczba zeroemisyjnych i hybrydowych pojazdów prywatnych, a także tych wykorzystywanych przez instytucje publiczne oraz do świadczenia zadań publicznych. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 roku w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, zgodnie z założeniami rządowymi, nie będą używane autobusy spalinowe.
ARP S.A. na rzecz rozwoju elektromobilności
Elektromobilność to ważny element działań ARP S.A. Dostrzegamy potencjał tego rynku – nie tylko korzyści biznesowe, ale też związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Dlatego we wrześniu 2016 roku wydaliśmy zezwolenie na budowę fabryki baterii litowych do samochodów elektrycznych przez LG Chem Ltd (dzisiaj LG Energy Solution). Fabryka mieści się w TSSE EURO-PARK WISŁOSAN w Podstrefie Wrocław-Kobierzyce.
We wrześniu 2020 roku ARP S.A. kupiło spółkę RAFAKO EBUS, tym samym przejmując kontrolę nad projektem RAFAKO, polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego. RAFAKO przekazało w całości projekt autobusu elektrycznego do ARP S.A. Dzisiaj projekt ten jest rozwijany przez ARP E-Vehicles sp. z o.o. – spółkę należącą do Grupy Kapitałowej ARP S.A.

LG Energy Solution
LG Energy Solution rozpoczęło pierwszą inwestycję w fabrykę akumulatorów litowych w EURO-PARK Kobierzyce pod Wrocławiem w 2016 roku. Ze względu na gwałtowny wzrost zapotrzebowania na baterie do pojazdów elektrycznych w Europie, niemalże co roku spółka rozbudowuje zakład produkcyjny (obecnie przeprowadza czwarty etap rozwoju fabryki), w efekcie czego LG Energy Solution w EURO-PARK Kobierzyce jest największą fabryką akumulatorów EV na świecie.
Całkowita kwota nakładów przekracza już 3,1 mld euro, a zatrudnienie w przyszłości sięgnie nawet 10 tys. miejsc pracy. Fabryka zaopatruje 60% rynku europejskiego samochodów elektrycznych, a jej docelowe możliwości produkcyjne na poziomie 100 GWh wielokrotnie przewyższą możliwości produkcyjne konkurencji.
Akumulatory z zakładu LG Energy Solutions pod Wrocławiem kupuje m.in. Volkswagen Group, AUDI AG, Porsche AG, BMW Group, FCA Fiat Chrysler Automobiles, Ford Motor Company.
Autobus elektryczny ARP E-Vehicles
Autobus elektryczny dostępny jest w dwóch wersjach: 8,5 m oraz 10 m. Oba pojazdy to efekt wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych wyspecjalizowanych i doświadczonych zespołów najlepszych Polskich inżynierów i konstruktorów.
Autobus długości 8.5 m:
- to pierwszy polski autobus zaprojektowany w całości jako pojazd elektryczny, wykonany w prawie 60% z polskich komponentów,
- kompaktowe wymiary (długość 8,5 m, wysokość 3,2 m) oraz niewielką masa własna (1,2 t) przekładają się na zwrotność i lekkość prowadzenia pojazdu,
- przy relatywnie niewielkich wymiarach zabiera na pokład 65 pasażerów,
- wykorzystuje pionierskie rozwiązanie, polegające na zamontowaniu baterii nie na dachu,
ale pod podłogą pojazdu, dzięki czemu znacząco obniżono środek ciężkości, uzyskując w ten sposób wyjątkowe właściwości trakcyjne oraz łatwość prowadzenia (autobus osiąga znakomitą stabilność toru jazdy, zapewniającą bezpieczeństwo w czasie pokonywania nawet najtrudniejszych zakrętów),

- mimo baterii umieszczonej pod podłogą, na całej długości jest niskopodłogowy oraz w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w rampę i układ przyklęku,
- innowacyjny silnik w technologii PMSM (synchroniczny z magnesami stałymi) gwarantuje doskonałe osiągi autobusu, tj. przyspieszenie, moc, sprawność i niezawodność,
- dzięki zasilaniu elektrycznemu oraz systemowi rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania, jest ekonomiczny w eksploatacji (koszty zużycia energii mogą być niższe nawet o 70% w stosunku do autobusu napędzanego napędem konwencjonalnym),
- jest złożony z lekkich, trwałych i łatwo demontowalnych elementów konstrukcyjnych, które znacząco obniżają masę własną pojazdu, a w konsekwencji zwiększają jego zasięg o 10%, (szkielet wykonano ze stali nierdzewnej, a poszycia z aluminium i laminatów poliestrowych),
- jest zeroemisyjny, przyjazny środowisku, a dzięki silnikowi elektrycznemu cichy i ekologiczny.

Produkt odpowiadający na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.

Pojazd został zaprojektowany w kilku wariantach, które – zależnie od specyfikacji oraz typu zastosowanej technologii – doskonale sprawdzą się w realizacji przewozu osób, zarówno w warunkach miejskich, jak i podmiejskich.

Autobus w wersji miejskiej doskonale sprawdzi się w obsłudze średnio i mało obciążonych linii komunikacyjnych, gdzie po wykonanym kursie kierowca ma kilkuminutową przerwę, potrzebną na doładowania baterii (w wariancie pojazdu z baterią w technologii LTO czas jej naładowania wynosi ok. 15 minut).