< Powrót

Kolejnictwo

Należące do Grupy Kapitałowej ARP S.A. spółki to prężnie działające przedsiębiorstwa, liderzy w branży kolejowej. Dzięki inwestycjom i ciągłemu rozwojowi wciąż poszerzają swoje oferty biznesowe, oferując konkurencyjne, nowoczesne i coraz atrakcyjniejsze usługi oraz produkty.

Spółki Grupy Kapitałowej ARP S.A.

Spółki kolejowe, które należą do Grupy Kapitałowej ARP S.A., to: POLREGIO sp. z o.o., H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o, Euroterminal Sławków sp. z o.o. oraz Terminale Przeładunkowe Sławków – Medyka.

POLREGIO sp. z o.o.

POLREGIO sp. z o.o. jest wiodącym na rynku kolejowym przewoźnikiem. Dziennie uruchamia do 1900 pociągów łączących wszystkie województwa, a także Polskę z zagranicą: Białorusią, Niemcami, Słowacją oraz Litwą, gdzie działa jako jedyny polski przewoźnik.

Firma zatrudnia ponad 6600 pracowników i jest największym polskim przewoźnikiem pasażerskim (udziały w rynku to 27%). W ciągu roku z usług POLREGIO korzysta ok. 88 mln pasażerów.

Spółka dba o łatwy i szybki dostęp do swoich usług. POLREGIO, dzięki współpracy z partnerami internetowymi (BILKOM, KOLEO, e-podroznik, SkyCash), umożliwia poprzez witrynę sprawdzenie rozkładu jazdy, mapy połączeń, kupno biletów online oraz śledzenie aktualności.

Polregio.jpg

Usługi POLREGIO i współpracujących ze spółką przewoźników dostępne są także poprzez aplikacje mobilne. Innowacyjnym przedsięwzięciem było opracowanie i wprowadzenie na polski rynek platformy „Podróż bez barier”, umożliwiającej osobom o ograniczonej mobilności zaplanowanie podróży pociągiem i zamówienie asysty. We wszystkich pociągach POLREGIO można płacić kartą płatniczą.

W 2015 roku ARP S.A. przejęło większość udziałów w spółce i rozpoczęło realizację kilkuletniego planu restrukturyzacyjnego. Wprowadzono odpowiednią strategię, biorąc pod uwagę oczekiwania pasażerów oraz realia rynkowe. Po wprowadzeniu zmian, polegających m.in. na inwestycji w modernizację taboru kolejowego, udało się odzyskać rentowność  spółki.

Szczegóły oferty POLREGIO można znaleźć na stronie internetowej spółki.

1 POLREGIO_logo.original.jpg

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych jest wiodącym na polskim rynku producentem pojazdów szynowych. To firma z wieloletnią tradycją oraz doświadczeniem przekazywanym z pokolenia na pokolenie.

Oprócz ciągłego rozwoju oraz wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, spółka dba o bezpieczeństwo i komfort, zarówno pasażerów, jak i pracowników. Nad niezawodnością produkowanych przez H. Cegielskiego wagonów i lokomotyw czuwa profesjonalny zespół projektantów, konstruktorów i technologów.

ARP-kolej-FPS.jpg

Produkcja wagonów

Fabryka produkuje różne typy wagonów: z możliwością konfiguracji składu, I i II klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, dla osób z ograniczoną możliwością ruchową, dla klasy business, restauracyjne, sypialne, z możliwością przewiezienia rowerów.

Produkty firmy są odpowiedzią na zapotrzebowanie przewoźników oczekujących nowoczesnych pojazdów, będących w stanie poruszać się po wszystkich szlakach kolejowych.

1 Kolejnictwo_Cegielski.jpg

W  latach  2012–2020 na tory wyjechało 59 nowoczesnych wagonów pasażerskich oraz 122 zmodernizowane wagony pasażerskie o podwyższonym komforcie, wyprodukowane w zakładach H. Cegielskiego. Oddano także do użytku 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych o podwyższonym standardzie.

Wszystkie wagony wyprodukowane w Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego wyróżniają się wysokim standardem i jakością oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Pojazdy wyposażone są w inteligentny system diagnostyki pokładowej, klimatyzację, elektroniczny system informacji pasażerskiej (w tym rezerwacji miejsc), a także oznaczenia Braille’a dla niewidomych. Wyróżnia je nowoczesny design oraz aranżacja wnętrz. Pociągi mogą poruszać się z prędkością do 200 km/h.

Szczegóły oferty Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego można znaleźć na stronie internetowej spółki.

Kolej FPS.jpg

Polski Tabor Szynowy sp. z o.o.

Spółka Polski Tabor Szynowy sp. z o.o. została powołana jako element operacyjny (Special Purpose Vehicle – SPV) Grupy Kapitałowej ARP S.A.

Głównym czynnikiem, który zdecydował o powołaniu przedmiotowej spółki, było sfinansowanie dokończenia realizacji kontraktu przez przedsiębiorstwo H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. (FPS) z 2008 roku dla PKP Intercity S.A. Realizacja ta dotyczyła głównie zakończenia produkcji 3 sztuk wagonów przedziałowych klasy I typu 156A.

PTS.jpg

Polski Tabor Szynowy

To unikatowy na polskim rynku kolejowym podmiot, którego celem jest wprowadzenie nowoczesnego kolejowego transportu pasażerskiego poprzez dzierżawę lub sprzedaż pojazdów. Polski Tabor Szynowy pozwala przewoźnikom wykorzystywać najnowsze rozwiązania w tej branży przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów finansowych. Właścicielem Polskiego Taboru Szynowego jest ARP S.A.

PTS_Feniks-1-635x360.jpg

Spółka jest właścicielem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), dzierżawionych operatorom kolejowym, wśród których znajdują się pojazdy EN57 Feniks – wyprodukowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego elektryczne zespoły trakcyjne o najnowocześniejszym standardzie oraz innowacyjnych rozwiązaniach technicznych i wizualnych. Szczegóły oferty Polskiego Taboru Szynowego sp. z o.o. można znaleźć na stronie internetowej spółki.

PTS_Feniks_131-635x360.jpg

Euroterminal Sławków sp. z o.o.

Euroterminal Sławków sp. z o.o. oraz Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka to spółki, które powstały jako zespoły terminali na końcu linii hutniczej szerokotorowej. Świadczą usługi w zakresie obsługi logistycznej takim klientom jak: operatorzy logistyczni, spedytorzy, przewoźnicy, a także firmy z branży wydobywczej, energetycznej oraz  produkcji żelaza i stali. W zakres działalności Euroterminala wchodzą operacje przeładunkowe, składowanie na placach, transport kolejowy, spedycja samochodowa i inne usługi spedycyjne.

Euroterminal.jpg

Firmy mają ponad 10-letnie doświadczenie w zakresie przeładunków intermodalnych oraz towarów masowych, takich jak koks, węgiel i stal.

W roku 2020 przeładunki intermodalne osiągnęły poziom ponad 200 tys. TEU, a  Euroterminal Sławków obsłużył ponad 1200 pociągów intermodalnych. Były  to głównie pociągi z i do Terminala Kontenerowego DCT Gdańsk (ponad 600 pociągów rocznie ) oraz z i do  terminali intermodalnych we Włoszech (ponad 160 pociągów rocznie). Ponadto w roku 2020 ES obsłużyło 36 pociągów chińskich, realizowanych po linii szerokotorowej.

Terminale znajdują się w pobliżu skrzyżowania najważniejszych paneuropejskich korytarzy transportowych, w obrębie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. To lokalizacja na styku kolei szerokotorowej i normalnotorowej, a jednocześnie najdalej na zachód wysunięty punkt kolei szerokotorowej w odległości 400 km od granicy polsko-ukraińskiej.

Szczegółowe informacje dotyczące oferty Euroterminala są dostępne na stronie internetowej firmy.

Kolejnictwo