Z czym się zmaga polska motoryzacja?
Data dodania: 2017-11-16
Branża motoryzacyjna w Polsce szybko się rozwija, a sektor motoryzacyjny po latach zapaści na nowo stał się ważną częścią polskiej gospodarki. W tym roku z fabryk w Polsce może wyjechać ponad 600 tys. samochodów osobowych, to nawet 10% więcej niż w ubiegłym roku; to także o ok. 150 tys. więcej niż Polacy rocznie kupują. Eksport w branży od dwóch lat zwiększa się również o ok. 10% rok do roku, a branża motoryzacyjna generuje obecnie już 13% polskiego eksportu. Sektor motoryzacyjny daje pracę dla 10% zatrudnionych w polskim przemyśle – w polskiej branży motoryzacyjnej i sektorach powiązanych pracuje ponad 1 mln osób.

Branża motoryzacyjna w Polsce szybko się rozwija, a sektor motoryzacyjny po latach zapaści na nowo stał się ważną częścią polskiej gospodarki. W tym roku z fabryk w Polsce może wyjechać ponad 600 tys. samochodów osobowych, to nawet 10% więcej niż w ubiegłym roku; to także o ok. 150 tys. więcej niż Polacy rocznie kupują. Eksport w branży od dwóch lat zwiększa się również o ok. 10% rok do roku, a branża motoryzacyjna generuje obecnie już 13% polskiego eksportu. Sektor motoryzacyjny daje pracę dla 10% zatrudnionych w polskim przemyśle – w polskiej branży motoryzacyjnej i sektorach powiązanych pracuje ponad 1 mln osób.

Widać wyraźną zmianę polityki polskiego Rządu, dzięki której inwestorzy z branży motoryzacyjnej, tacy jak Mercedes, Volkswagen czy Toyota coraz chętniej inwestują w naszym kraju, widząc jego potencjał. W zarządzanej przez ARP tarnobrzeskiej specjalnej strefie ekonomicznej powstaje największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych. Warto zwrócić uwagę, że inwestycja LG Chem dotyczy elektromobilności, która wpisuje się w rządową Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Kolejne inwestycje w sektorze motoryzacyjnym, w tym w zakresie elektromobilności są potwierdzeniem słusznie obranej drogi powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu podczas debaty „Z czym się zmaga polska motoryzacja?”, która odbyła się w ramach II edycji Kongresu 590 w Rzeszowie. ARP jest partnerem merytorycznym wydarzenia.

Gośćmi debaty pt. „Z czym się zmaga polska motoryzacja” oprócz Andrzeja Kensboka, wiceprezesa ARP S.A., byli: Michał Gwizda, Partner Zarządzający, Crido Taxand, Rafał Grzybowski, Członek Zarządu, SANOK RUBBER COMPANY S.A., Włodzimierz Hrymniak, Dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju oraz Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji. Debatę moderował Adam Sikorski, Prezes PZL Sędziszów S.A. i Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Podczas dyskusji zwracano uwagę na fakt, że poza fabrykami zagranicznych koncernów siłę i konkurencyjność polskiej motoryzacji budują producenci części i komponentów motoryzacyjnych. Firmy te inwestują nie tylko w tradycyjne komponenty, lecz także w sieci sprzedaży oraz wykorzystanie najnowszych trendów technologicznych. Przykład włoskiego przemysłu motoryzacyjnego pokazuje, jak duże znaczenie dla producentów pojazdów mają silne marki produkujące części i podzespoły. Niemniej organizatorzy przetargów na części i podzespoły nie zawsze doceniają wysoką jakość krajowej produkcji. Ponadto branża motoryzacyjna jest w trakcie rewolucji technologicznej związanej z elektryfikacją oraz pojazdami autonomicznymi. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na innowacje w branży powstał sektorowy program badań naukowych i prac rozwojowych INNOMOTO (pierwszy nabór został zakończony). Stąd, chociaż polska branża motoryzacyjna rośnie nieprzerwanie od ponad dekady, warto się zastanowić, z jakimi wyzwaniami będzie musiała się zmierzyć w perspektywie do 2020 r.