Podpisanie umowy o dofinansowanie rozbudowy terminalu w Sławkowie

Data dodania: 2012-09-12
Euroterminal Sławków otrzyma prawie 22 mln złotych wsparcia z unijnych funduszy na rozbudowę infrastruktury. Umowę w tej sprawie podpisali 12 września 2012 r. przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz spółki zarządzającej terminalem. Dzięki rozbudowie, Sławków stanie się jednym z trzech największych Międzynarodowych Centrów Logistycznych w Polsce.

Euroterminal Sławków otrzyma prawie 22 mln złotych wsparcia z unijnych funduszy na rozbudowę infrastruktury. Umowę w tej sprawie podpisali 12 września 2012 r. przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz spółki zarządzającej terminalem. Dzięki rozbudowie, Sławków stanie się jednym z trzech największych Międzynarodowych Centrów Logistycznych w Polsce.

Fot.: A. Michalski-Stępkowski (GiP)

Umowa podpisana przez Rafała Klabuhna, prezesa zarządu oraz Małgorzatę Zapiór, członka zarządu Euroterminal Sławków Sp. z o.o. oraz Pawła Szaciłłę, dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), przewiduje dofinansowanie w wysokości 21,73 mln zł. To ponad jedna trzecia całkowitych kosztów planowanej inwestycji, które mają wynieść 60,67 mln zł. Kwota ta zostanie przeznaczona m.in. na  rozbudowę płyty kontenerowej terminalu o ponad 15 tys. mkw, zakup i montaż bramy suwnicowej oraz rozbudowę torów. Wsparcie, która otrzyma terminal w Sławkowie, pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.4 "Rozwój transportu intermodalnego".

Planowana inwestycja stanowi trzeci, ostatni etap budowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal Sławków. Jej koszty wyniosły do tej pory 110,3 mln zł. Po zrealizowaniu trzeciego etapu, zdolności przeładunkowe terminalu w Sławkowie sięgną 285 tys. TEU rocznie, co odpowiada ponad 142 tys. standardowych kontenerów.

Terminal w Sławkowie jest najdalej wysuniętym na zachód miejscem, do którego mogą dotrzeć pociągi o szerokim rozstawie osi (1520 mm). Taki rozstaw jest powszechnie stosowany w krajach byłego ZSRR. Sławków jest zatem przystosowany do obsługi transportu kolejowego do i z Ukrainy, Rosji i Kazachstanu a także Chin czy Korei Południowej. Fakt ten powoduje, że euroterminal ma szczególne znaczenie dla europejskiego systemu transportu towarowego. Stąd w uroczystym podpisaniu umowy między CUPT i spółką wzięli udział także Adam Zdziebło, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego oraz Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Obecny był również Paweł Podsiadło, prezes zarządu Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A., do której należy Euroterminal Sławków Sp. z o.o.

- Mamy wielkie plany związane z rozwojem współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Dalekim Wschodem, przede wszystkim Chinami. Terminal w Sławkowie jest miejscem, dzięki któremu plany te mogą przybrać realny kształt - powiedział Jerzy Góra, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., do której należy 76 proc. akcji Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa.