Kolej na innowacje – rusza Akcelerator ARP i POLREGIO

Data dodania: 2018-02-06
ARP i POLREGIO zainaugurowały wspólny projekt akceleracyjny dedykowany branży kolejowej. Celem Akceleratora ARP i POLREGIO jest wspieranie innowacji. W ramach projektu spółki poszukują firm i instytucji zainteresowanych przygotowaniem innowacyjnych rozwiązań dla kolejnictwa. Pierwsze spotkanie odbyło się w formie ARP Innovation Pitch.

ARP i POLREGIO zainaugurowały wspólny projekt akceleracyjny dedykowany branży kolejowej. Celem Akceleratora ARP i POLREGIO jest wspieranie innowacji. W ramach projektu spółki poszukują firm i instytucji zainteresowanych przygotowaniem innowacyjnych rozwiązań dla kolejnictwa. Pierwsze spotkanie odbyło się w formie ARP Innovation Pitch.

- Przewozy Regionalne, właściciel marki POLREGIO w ciągu ostatnich dwóch lat przeszły bardzo gruntowne zmiany. Spółka inwestuje w unowocześnienie taboru, modernizację i zakup nowych składów. Z każdym rokiem jej wyniki finansowe są coraz lepsze, także ze względu na obrany kurs na innowacje, które pomagają zaoszczędzić czas i pieniądze.  Priorytetem ARP jest  wspieranie takich działań w spółkach z Grupy ARP, ponieważ budują wzrost wartości tych firm, pozwalają maksymalnie wykorzystać ich potencjał i pozytywnie wpływają na jakość produktów czy świadczonych usług. Jestem przekonany, że ten wspólny projekt  zaowocuje rozwiązaniami, na których  najbardziej skorzystają pasażerowie – podkreśla Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu ARP S.A.

Akcelerator ARP i POLREGIO  skierowany jest  do start-upów oraz  sektora małych i średnich firm. Bardzo ważną role w projekcie odgrywają warsztaty, których celem jest poszukiwanie technologicznych rozwiązań na określone przez firmy potrzeby i oczekiwania.Największy krajowy przewoźnik kolejowy poszukiwał m.in. oprogramowania do sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych, systemu rozrywki pokładowej, czy aplikacji mobilnych służących integracji pasażerów. ARP z sukcesem zrealizowała już kilkanaście edycji ARP Innovation Pitch. Doświadczenie zdobyte w tej współpracy pozwoliło zdiagnozować najczęstsze problemy związane z rozwojem innowacji w firmach.

- Z naszego doświadczenia wynika, że duże przedsiębiorstwa są zainteresowane wyszukiwaniem ciekawych rozwiązań technologicznych nie tylko wtedy, gdy pojawia się taka potrzeba. Firmy interesuje przede wszystkim stałe prowadzenie takich procesów, inkubacja biznesowa i akceleracja. W innowacyjnym wyścigu kluczowe są nie tylko bieżące rozwiązania, ale i te  jeszcze nieodkryte, bo ich zdefiniowanie pozwoli zdobyć konkurencyjną przewagę. Takim wyzwaniom dedykowany jest projekt akceleracyjny ARP i POLREGIO – podkreśla Michał Szaniawski, wiceprezes Zarządu ARP S.A.

ARP i POLREGIO planują kolejne wydarzenia promujące rozwój innowacyjności i przedsiębiorczości. Spółki w formie działań informacyjnych, seminariów i warsztatów będą zachęcać do wspólnych projektów. Celem jest integrowanie i budowania kultury innowacyjności wśród firm z sektora MŚP i w samej branży kolejowej. Jest to szczególnie ważne ze względu na hermetyczność branży kolejowej, która wymaga dużych nakładów finansowych przeznaczanych na samo pozyskanie wiedzy. Małe firmy nie mają łatwego dostępu do informacji na temat potrzeb przewoźników kolejowych Natomiast problem przewoźników polega na braku szerokiego wyboru dostawców na tym specyficznym rynku. Program przygotowany przez ARP i POLREGIO odpowiada na oba te wyzwania.

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych to również otwarcie na innowacje i wspieranie rozwiązań, które pozwolą sprawnie zarządzać Spółką i poprawiać jakość usług POLREGIO. Wdrażanie innowacyjnych produktów  podniesie poziom bezpieczeństwa pasażerów i usprawni procesy zarządzania. Są to czynniki kluczowe w trwającym procesie restrukturyzacji, ale też fundamentalne ze względu na  strategiczną pozycję spółki na rynku – powiedziała Anna Lenarczyk, Członek Zarządu-Dyrektor Handlowy Przewozów Regionalnych.

ARP Innovation Pitch to cykliczne spotkania, których celem jest stworzenie warunków do współpracy dużych spółek z sektorem MŚP. Oprócz spółek z Grupy PGNiG brały w nich udział m.in. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, URSUS, Grupa Azoty, Synthos.  Efektem dotychczasowych XV edycji było niemal 300 zgłoszeń, z których ponad 100 miało okazję zaprezentować się bezpośrednio przed organizatorami. Z każdego konkursu wyłoniono po 3 laureatów (w sumie 40 firm).  Już wkrótce rozpocznie się finał XVI edycji dla Lubelli.