CRIST umacnia swoją pozycję na rynku offshore
6 grudnia br. podczas uroczystej ceremonii podniesienia bandery został przekazany armatorowi specjalistyczny statek hydrotechniczny VIDAR zbudowany przez gdyńską stocznię Crist. Od tej pory jednostka będzie stawiała morskie farmy wiatrowe dla niemieckiego potentata na rynku usług dla branży energetyki wiatrowej - firmy Hochtief Solutions AG.
Vidar
jest jednostką typu heavy lift jack up
vessel. Mierzący 140,5 m długości oraz 41
m szerokości i rozwijający prędkość 11 węzłów
statek może szybko przekształcić się w 1200
tonowy dźwig służący do instalacji morskich
farm wiatrowych. To wszystko dzięki specjalnemu
systemowi samopodnoszącemu, czyli
charakterystycznym opuszczanym na morskie dno
"nogom" o wysokości aż 90 m. Ich konstrukcja
pozwoli na prowadzenie prac na głębokości nawet
50 m. Na pokładzie znalazło się także miejsce
na lądowisko dla helikoptera. Zastosowano tam
również system pozycjonowania jednostki na
morzu z dokładnością do 1 m. Dzięki takim
parametrom Vidar będzie mógł kompleksowo
obsługiwać cały proces instalacji farmy
wiatrowej, począwszy od załadunku turbin i
masztów przez ich transport, aż po instalację w
miejscu przeznaczenia. Ogromna nośność oraz
przestrzeń ładunkowa pozwalają na maksymalną
efektywność operacji na morzu.
Warto przypomnieć, że Vidar nie jest pierwszym tego typu statkiem zbudowanym przez Crista. Od momentu powstania stocznia ta zrealizowała ponad 300 kontraktów, w tym wiele na jednostki offshore oraz konstrukcje hydrotechniczne. Do najbardziej spektakularnych projektów zrealizowanych w trójmiejskiej stoczni należą m.in. budowy specjalistycznych jednostek, takich jak platforma budowlano-remontowa - Thor (2010 r.) oraz Innovation (2012 r.), statek hydrotechniczny typu heavy lift jack up vessel.
Coraz więcej prognoz ekspertów z branży energetycznej wskazuje, że offshore ma przed sobą długi okres wzrostowy. Na morzu, z dala od szlaków żeglugowych i portów, istnieje największy potencjał dla energetyki wiatrowej. Mimo iż w polskim obszarze morskim nie działają jeszcze farmy wiatrowe, rynkową niszę, jaką jest produkcja dla sektora offshore, z powodzeniem wykorzystuje trójmiejska stocznia Crist. Budowa kolejnych skomplikowanych jednostek do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych lokuje spółkę w gronie europejskich liderów tej branży.
Stocznia Crist
to nie jedyny przykład spółki angażującej się w
projekty z rynku offshore. Kilka z
nich (EPG oraz stocznie Nauta i MSR Gryfia)
wchodzi w skład należącej do Agencji Rozwoju
Przemysłu S.A. grupy MARS
Shipyards&Offshore, która stanowi odpowiedź
na rynkowe wyzwania, jakie niesie ze sobą
nowoczesny rynek stoczniowy i rozwijający się
rynek offshore.
Stocznia Crist jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Głównymi udziałowcami stoczni są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Działalności stoczni skupia się w Gdyni przy ul. Czechosłowackiej. W 2010 r. stocznia nabyła suchy dok (SD II 380 x 70 x 8 m), największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W trakcie ponad dwudziestoletniej- działalności Crist osiągnął pozycję czołowego producenta wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego.