CRIST umacnia swoją pozycję na rynku offshore

Data dodania: 2013-12-06
6 grudnia br. podczas uroczystej ceremonii podniesienia bandery został przekazany armatorowi specjalistyczny statek hydrotechniczny  VIDAR zbudowany przez gdyńską stocznię Crist. Od tej pory jednostka będzie stawiała morskie farmy wiatrowe dla niemieckiego potentata na rynku usług dla branży energetyki wiatrowej - firmy Hochtief Solutions AG. 

6 grudnia br. podczas uroczystej ceremonii podniesienia bandery został przekazany armatorowi specjalistyczny statek hydrotechniczny  VIDAR zbudowany przez gdyńską stocznię Crist. Od tej pory jednostka będzie stawiała morskie farmy wiatrowe dla niemieckiego potentata na rynku usług dla branży energetyki wiatrowej - firmy Hochtief Solutions AG. 

Vidar jest jednostką typu heavy lift jack up vessel. Mierzący 140,5 m długości oraz 41 m szerokości i rozwijający prędkość 11 węzłów statek może szybko przekształcić się w 1200 tonowy dźwig służący do instalacji morskich farm wiatrowych. To wszystko dzięki specjalnemu systemowi samopodnoszącemu, czyli charakterystycznym opuszczanym na morskie dno "nogom" o wysokości aż 90 m. Ich konstrukcja pozwoli na prowadzenie prac na głębokości nawet 50 m. Na pokładzie znalazło się także miejsce na lądowisko dla helikoptera. Zastosowano tam również system pozycjonowania jednostki na morzu z dokładnością do 1 m. Dzięki takim parametrom Vidar będzie mógł kompleksowo obsługiwać cały proces instalacji farmy wiatrowej, począwszy od załadunku turbin i masztów przez ich transport, aż po instalację w miejscu przeznaczenia. Ogromna nośność oraz przestrzeń ładunkowa pozwalają na maksymalną efektywność operacji na morzu.

Warto przypomnieć, że Vidar nie jest pierwszym tego typu statkiem zbudowanym przez Crista. Od momentu powstania stocznia ta zrealizowała ponad 300 kontraktów, w tym wiele na jednostki offshore oraz konstrukcje hydrotechniczne. Do najbardziej spektakularnych projektów zrealizowanych w trójmiejskiej stoczni należą m.in. budowy specjalistycznych jednostek, takich jak platforma budowlano-remontowa - Thor (2010 r.) oraz Innovation (2012 r.), statek hydrotechniczny typu heavy lift jack up vessel.

Coraz więcej prognoz ekspertów z branży energetycznej wskazuje, że offshore ma przed sobą długi okres wzrostowy. Na morzu, z dala od  szlaków żeglugowych i portów, istnieje największy potencjał dla energetyki wiatrowej. Mimo iż w polskim  obszarze morskim nie działają jeszcze farmy wiatrowe, rynkową niszę, jaką jest produkcja dla sektora offshore, z powodzeniem wykorzystuje trójmiejska stocznia Crist. Budowa kolejnych skomplikowanych jednostek do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych lokuje spółkę w gronie europejskich liderów tej branży. 

Stocznia Crist to nie jedyny przykład spółki angażującej się w projekty z rynku offshore. Kilka z nich (EPG oraz stocznie Nauta i MSR Gryfia) wchodzi w skład należącej do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. grupy MARS Shipyards&Offshore, która stanowi odpowiedź na rynkowe wyzwania, jakie niesie ze sobą nowoczesny rynek stoczniowy i rozwijający się rynek offshore.

***
Stocznia Crist jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Głównymi udziałowcami stoczni są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Działalności stoczni skupia się w Gdyni przy ul. Czechosłowackiej. W 2010 r. stocznia nabyła suchy dok (SD II 380 x 70 x 8 m), największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W trakcie ponad dwudziestoletniej- działalności Crist osiągnął pozycję czołowego producenta wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego.