Cegielski i PKP Intercity podpisały umowę wartą blisko pół miliarda złotych

Data dodania: 2022-04-01

Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, należąca do Grupy Kapitałowej ARP, podpisała z PKP Intercity umowę na modernizację 90 wagonów. Wartość zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. Tym samym wartość kontraktów podpisanych w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity wynosi już ponad 6 mld zł brutto. Pierwsze unowocześnione wagony pojawią się na torach w przyszłym roku.

Przedmiotem umowy z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to 494,8 mln zł brutto. Zmodernizowane wagony mają trafić do przewoźnika w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, a pierwszy pojazd do 350 dni od dnia przekazania do producenta taboru.

Fabryka Pojazdów Szynowych im. Hipolita Cegielskiego, która wkrótce dostarczy PKP Intercity kolejne wagony, to przykład na to, że mamy w Polsce odpowiednich specjalistów, odpowiednie technologie i zaplecze do przeprowadzania wielkich projektów. Potrzeba jedynie dobrej woli, wzajemnego wsparcia i koordynacji działań, aby z sukcesem realizować ważne dla kraju projekty. Droga do zdobywania tak dużych kontraktów nie była prosta. Po latach zaniedbań Fabryka Pojazdów Szynowych potrzebowała skutecznego programu naprawczego. Taki program zaoferowała Agencja Rozwoju Przemysłu. Działania naprawcze obejmowały skrócenie czasu modernizacji taboru, opracowanie i wdrożenie efektywnych procesów produkcji i doskonalenia kadry. W spółce zostały przeprowadzone też działania o charakterze restrukturyzacyjnym polegające w pierwszej kolejności na ustabilizowaniu sytuacji, a następnie zwiększeniu efektywności operacyjnej i wprowadzeniu nowej oferty produktowej. Ich efekty widać dzisiaj. Kontrakt podpisany przez spółki H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i PKP Intercity ma duże znaczenie dla przyszłości obu firmmówi Cezariusz Lesisz, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Modernizacja kolejnych 90 wagonów zapewni pasażerom wygodne podróże, a sprawdzonej polskiej firmie da impuls do dalszego rozwoju. Warto bowiem wyraźnie podkreślić, że te blisko pół miliarda złotych, które PKP Intercity inwestuje w unowocześnienie wagonów nie wyjeżdża z Polski, a zostaje tutaj, w Poznaniu. Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski już wiele razy udowodniła, że oferuje usługi najwyższej jakości i jest firmą godną zaufania. Udana, wciąż rozwijająca się współpraca naszego narodowego przewoźnika i poznańskiego przedsiębiorstwa to świetny przykład tego, jak spółki Skarbu Państwa powinny współpracować z polskimi firmami. W MAP zachęcamy do takiej współpracy, ponieważ korzystają na niej wszyscy – obydwie firmy, polska gospodarka i lokalny rynek pracy – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej, automatycznych drzwi oraz toalet z zamkniętym obiegiem. W pojazdach znajdzie się monitoring, będą także dostępne oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wózki jezdne zostaną wymienione na nowe i cichsze. Wagony zostaną dostosowane do prędkości 160 km/h. Po modernizacji pojazdy będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity (IC).

Wydarzenia ostatnich tygodni pokazują, jak bardzo potrzebujemy silnej i niezawodnej polskiej kolei. Jest ona niezwykle istotnym elementem sprawnego systemu transportowego. Dlatego tym mocniej stawiamy na program modernizacji polskiej kolei. Podpisana dzisiaj umowa, dzięki której flotę PKP Intercity wzmocni kolejne 90 nowoczesnych wagonów, to kolejny duży krok we wzmacnianiu pozycji naszego narodowego przewoźnika. To także kolejny krok
w kierunku naszego celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jako Poznaniak jestem dumny, że w naszym mieście wciąż i z sukcesem działają firmy kontynuujące tradycje Hipolita Cegielskiego. Dlatego od 2016 r. konsekwentnie wspieram Poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych. Wówczas los firmy był bardzo niepewny. Przekonywałem i pośredniczyłem w nawiązaniu i zacieśnieniu współpracy z PKP Intercity, więc cieszę się, że tak dobrze się rozwija. Nie potrzeba o tym przekonywać, bo kontrakt na budowę 90 wagonów mówi sam za siebie. Współpraca obu spółek skarbu państwa staje się modelowa. Z korzyścią dla pasażerów w całym kraju, ale także dla Poznania. Dziś możemy powiedzieć, że obroniliśmy istnienie FPS. Chciałbym, żeby zyski z umowy zostały zainwestowane w unowocześnienie firmy, tak by z powodzeniem wróciła na rynki europejskiewskazuje Bartłomiej Wróblewski, Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.

PKP Intercity odbiera kolejne nowe wagony od FPS H. Cegielski

FPS H. Cegielski jest obecnie w trakcie realizacji zamówienia na dostawę do przewoźnika 81 nowych wagonów. PKP Intercity odebrało już pierwsze 27 z nich. To bezprzedziałowe wagony drugiej klasy – wszystkie tego typu przewidziane w umowie.

Ponadto do końca roku flotę PKP Intercity wzmocni jeszcze:

  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
  • 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób
    z niepełnosprawnościami.

Nowoczesne wagony zostaną włączone do składów IC oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:

  • Warszawa – Kraków – Zakopane,
  • Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
  • Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
  • Warszawa – Wrocław – Warszawa,
  • Warszawa – Szczecin – Warszawa,
  • Warszawa – Berlin – Warszawa,
  • Gdynia – Berlin – Gdynia,
  • Kraków – Berlin – Kraków,
  • Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia,
  • Wrocław – Gdynia.

W nowych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Pojazdy są wyposażane w oznaczenia w alfabecie Braille’a. Nowe wagony są w pełni zgodne
z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. Będą również dostosowane do prędkości 200 km/h.

Konsekwentnie pracujemy nad podnoszeniem komfortu podróży naszymi pociągami. Kolejne zmodernizowane wagony, jak również odbierane w tym roku nowe pojazdy od FPS istotnie się do tego przyczynią. Jednym z głównych celów realizowanych przez nas intensywnych inwestycji taborowych jest zapewnienie pasażerom stałego, wysokiego i powtarzalnego standardu podróży – podkreśla Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Harmonijna współpraca PKP Intercity i FPS H. Cegielski

W pierwszym kwartale br. PKP Intercity odebrało również pierwsze trzy zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V. Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Łącznie do przewoźnika trafi 13 takich pojazdów.

Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją wynosi 90,3 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Bardzo nas cieszy rozwój tak udanej współpracy z PKP Intercity. Po raz kolejny zostaliśmy obdarzeni zaufaniem, na które zapracowaliśmy realizacją poprzednich projektów taborowych dla przewoźnika. W efekcie pasażerowie PKP Intercity będą mogli korzystać z kolejnych komfortowych wagonów – mówi Krzysztof Laskowski, Prezes Zarządu H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.

Poznański producent taboru z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył PKP Intercity ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę przewoźnika wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło
z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,75 mld zł brutto.

Kolejny wspólny projekt z FPS to następny krok we wzmacnianiu naszego parku taborowego. W wyniku współpracy pomiędzy obydwoma spółkami w ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity naszą flotę wzmocniło już 127 nowych lub zmodernizowanych wagonów. Zakontraktowane mamy w tym momencie dostawy jeszcze 144 unowocześnionych lub nowych wagonów, trafi do nas także jeszcze 10 lokomotyw spalinowych – wylicza Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

Podpisana z FPS H. Cegielski umowa jest elementem rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji”. W jej ramach do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób
z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.