Budowa Mostu Brdowskiego rozpoczęta

Data dodania: 2014-06-02
30 maja 2014 r. odbyło się uroczyste wbicie pierwszej łopaty pod budowę Mostu Brdowskiego. W obecności przedstawicieli władz Szczecina oraz województwa zachodniopomorskiego w uroczysty sposób zainaugurowano budowę mostu, który połączy wyspę Gryfia z lądową częścią miasta.

30 maja 2014 r. odbyło się uroczyste wbicie pierwszej łopaty pod budowę Mostu Brdowskiego. W obecności przedstawicieli władz Szczecina oraz województwa zachodniopomorskiego w uroczysty sposób zainaugurowano budowę mostu, który połączy wyspę Gryfia z lądową częścią miasta.

most brdowski Ceremonia wbicia pierwszej łopaty zainicjowała kolejny etap w realizacji projektu budowy mostu nad Odrą. Do tej pory spółka MARS Most Brdowski przeprowadziła szereg prac przygotowawczych, niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa mostu zakończy się jeszcze jesienią tego roku. Trójprzęsłowy most będzie miał blisko 200 m długości, znajdą się na nim dwa pasy drogowe oraz chodnik dla pieszych.

Spółka MARS Most Brdowski, która realizuje projekt, została utworzona w 2012 r., ale historia przeprawy nad Odrą sięga znacznie odleglejszych czasów. Od dziesięcioleci Gryfia pozostawała odcięta od reszty miasta. Co prawda jeszcze przed I wojną światową u zbiegu ulic Ludowej, Nocznickiego i Trzeciego Maja znajdował się most prowadzący do fabryki cementu, jednak z czasem został on zdemontowany. Kolejne plany połączenia wyspy z lądem pojawiały się jeszcze kilkakrotnie, ale nigdy nie udało się ich zrealizować. Wybudowanie nowego Mostu Brdowskiego będzie więc nawiązaniem do historii tego miejsca i pozwoli przywrócić zniszczoną przed laty przeprawę.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak istotne znaczenie dla Szczecina ma budowa tej przeprawy. Dzięki niej Wyspy Gryfia i Ostrów Brdowski znów staną się częścią Miasta. Dlatego tak bardzo cieszy fakt, iż możemy rozpocząć prace budowlane – powiedział podczas ceremonii Maciej Nowotny, prezes zarządu MARS Most Brdowski.

Budowa mostu Brdowskiego jest elementem szerszej strategii inwestycyjnej, realizowanej przez Fundusz MARS. Od kilku miesięcy na wyspie powstaje fabryka Bilfinger Crist Offshore, w której produkowane będą wielkogabarytowe fundamenty do morskich elektrowni wiatrowych. Oba przedsięwzięcia pozwolą w pełni wykorzystać potencjał tego miejsca i zachęcą kolejnych inwestorów do rozpoczęcia działalności w tej okolicy.

Liczne przykłady pokazują, że w miejscach, gdzie powstawała nowa infrastruktura, bardzo szybko pojawiały się kolejne inwestycje, a wraz z nimi miejsca pracy. Ten Most to wielka szansa dla Szczecina i Pomorza Zachodniego – powiedział Jerzy Góra, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Nowa przeprawa ułatwi także dostęp na wyspę Gryfia. Dotąd miejsce to było praktycznie niedostępne dla mieszkańców Szczecina, a pracownicy tutejszej stoczni mogli dostać się na miejsce pracy jedynie za pomocą promu. Taka forma łączności z wyspą generowała bardzo wysokie koszty.

Wartość inwestycji wynosi około 40 milionów złotych, z czego 85% finansowane będzie dzięki funduszom europejskim z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Generalnym wykonawcą jest firma Skanska, która została wyłoniona w trybie przetargu publicznego.