Nowoczesny kontenerowiec "Port Gdynia" dla polskiego armatora
W
Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. w
najbliższą sobotę - 21 maja - zostanie oddany
do użytku i ochrzczony nowoczesny kontenerowiec
o wartości ponad 150 mln złotych. "Port Gdynia"
jest pierwszym od dwóch dekad tej wielkości
nowym statkiem handlowym zbudowanym w polskiej
stoczni, który zostanie przekazany polskiemu
armatorowi. Matką chrzestną "Portu
Gdynia" będzie Pani Anna Wypych-Namiotko -
Kapitan Żeglugi Wielkiej i podsekretarz stanu w
Ministerstwie Infrastruktury.
Statek "Port Gdynia" - zbudowany zgodnie z wymaganiami przepisów i pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków - ma 220 m długości, masę 41 tys. ton, i może zabrać ok. 3100 kontenerów o masie 14 tys. ton Statek ma powierzchnię i wysokość zbliżoną do budowanego Stadionu Narodowego w Warszawie. Zleceniodawcą budowy statku jest spółka celowa Aranda Sp. z o.o. należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Chrzest statku "Port Gdynia" i przekazanie jednostki w ręce armatora jest dowodem, że - pomimo głosów wątpliwości, co do przyszłości stoczni - Gryfia umie działać w trudnych warunkach otoczenia zewnętrznego i załoga stoczni z sukcesem potrafi zakończyć ważny projekt. Dzięki poświęceniu i oddaniu pracowników oraz podwykonawców stoczni, Gryfia stoi przed nowymi szansami i biznesowymi perspektywami. Jestem przekonamy, iż model współpracy wypracowany przez wszystkie instytucje zaangażowane w proces budowy m/s "Port Gdynia", zaprocentuje w niedalekiej przyszłości odbudową mocnej pozycji Gryfii na rynku remontów, przebudów oraz budowy nowych statków w Szczecinie - Patryk Michalak, Prezes Zarządu Szczecińskiej Stoczni Remontowa Gryfia S.A.
"Port Gdynia" jest nowoczesnym kontenerowcem komorowym, który oprócz konwencjonalnych kontenerów może również przewozić na swoim pokładzie specjalne kontenery chłodzone, jak również te z niebezpiecznym ładunkiem. Jest to statek motorowy, jednośrubowy, napędzany silnikiem wolnoobrotowym mocy 26270 kW, wyposażony jest także w trzy dźwigi przeładunkowe o udźwigu 45 ton. "Port Gdynia" posiada sześć ładowni, siłownię maszynową i nadbudówkę z pomieszczeniami mieszkalnymi w części rufowej.
Chrzest jednostki jest zwieńczeniem dużego projektu, który ARP S.A. prowadzi od 2009 roku. Szczególnym wyzywaniem było znalezienie finansowania i uratowanie, będącego w trakcie przerwanej budowy, statku w czasie globalnego kryzysu finansowego. Potencjalny problem finansowy przeobraziliśmy w dobrze rokujący projekt. Jednocześnie kontrakt budowy statku wspierał inny projekt: restrukturyzacji w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Praktycznym przejawem odbudowy przez nas wiarygodności tej spółki jest komercyjny kredyt obrotowy pozyskany niedawno w jednym z wiodących banków, który nie tylko zapewni przedsiębiorstwu zachowanie płynności finansowej ale też stwarza możliwości jego rozwoju w najbliższym czasie. Z kolei nowy statek będzie służył przez wiele lat armatorowi i jego klientom - Wojciech Dąbrowski, Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Statek został w
2009 roku nabyty przez Agencję Rozwoju
Przemysłu S.A. jako zabezpieczenie
wierzytelności od Stoczni Szczecińskiej Nowa
Sp. z o.o. Kadłub był ukończony w ok. 60%.
Podjęto decyzję o ukończeniu statku przez
nowego właściciela (spółkę celową Aranda
powołanej przez ARP S.A.) w nowej stoczni,
znalezieniu przez ARP S.A. podmiotu
finansującego i przygotowanie biznesplanu dla
tej jednostki, która zapewni zysk w ciągu
najbliższych dwudziestu lat. ARP S.A.
zrealizowała ten projekt w 2009 i 2010 roku.
Dla wykonawcy dokończenia statku, stoczni
Szczecińskiej Stocznia Remontowej Gryfia S.A.,
której restrukturyzacje nadzoruje również ARP
S.A., było to przełomowy kontrakt, który
zapewnił możliwość rozwoju stoczni. W ten
sposób ARP S.A. zamieniła potencjalną stratę w
nowy statek i zysk dla wielu partnerów
biznesowych jak stocznia, armator i
spedytorzy.
Próby morskie statku odbędą się w niedzielę 22
maja 2011 r. Armatorem kontenerowca m/s "Port
Gdynia" jest firma Pol-Euro Linie Żeglugowe
S.A. należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu
S.A., powstała w wyniku restrukturyzacji Grupy
Polskich Linii Oceanicznych. POL-Euro
eksploatuje obecnie trzy własne statki.
Port Gdynia" kontenerowiec komorowy, dane
ogólne:
Długość całkowita: 220.00
m
Szerokość: 32.24 m
Zanurzenie: 12.15 m
Prędkość: 22 węzły
Nośność przy zanurzeniu do znaku wolnej
burty: 41850 t
Nośność przy zanurzeniu projektowym: 31850 t
Tonaż Rejestrowy: GT:
około 35880, NT: około
14440
Fot.: SSR Gryfia S.A.