H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych zmodernizuje 30 wagonów dla PKP Intercity
Należąca do Grupy ARP S.A. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych zmodernizuje 30 wagonów dla PKP Intercity. Zgodnie z umową podpisaną w listopadzie 2017 roku w opcji rozszerzonej, Cegielski przygotuje dla Intercity łącznie 90 wagonów. Wartość całego kontraktu wyniesie 410 mln zł brutto.
Pierwotnie umowa zawarta między z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu, a Intercity zakładała wykonanie naprawy okresowej wraz z modernizacją i przeglądem 60 wagonów typu 111A. Zgodnie z założeniami porozumienie przewiduje także prawo opcji na kolejne 30 wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity. Łączna wartość kontraktu wynosi 410 mln zł brutto.
- Skorzystanie z opcji rozszerzenia zawartej w umowie z PKP Intercity oznacza, że Cegielski jest dobrym, wiarygodnym partnerem, a działania prowadzone w spółce przyniosły oczekiwane rezultaty. Obecnie portfel zamówień Cegielskiego to prawie miliard złotych. To dla nas sygnał, że plan restrukturyzacji zadziałał, a jakość wykonywanych prac jest konkurencyjna i ceniona na rynku. Duży popyt na zamówienia pokazuje, że branża ma przed sobą dobre perspektywy, z których Cegielski na pewno skorzysta – powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Modernizacja 90 wagonów przez H. Cegielski Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekt „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku.
- Konsekwentnie realizujemy założenia strategii taborowej. Nasze inwestycje mają na celu zapewnienie pasażerom coraz wyższego komfortu podróżowania. Każda kolejna zawarta umowa przybliża nas do tego celu. Decyzja o skorzystaniu z prawa opcji na kolejne
30 wagonów z pewnością przyczyni się do realizacji celu, którym sobie stawiamy, czyli najwyższej jakości świadczonych usług. Podróżni jeszcze w tym roku będą mieli okazję doświadczyć pierwszych efektów modernizacji wagonów, które wykonują dla nas polski producent H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Zmodernizowane wagony będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)
- Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście)
Pierwsze wagony już gotowe
Prowadzone prace mają na celu zwiększenie komfortu podróżujących. W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, czy elektronicznego systemu informacji pasażerskiej. Pasażerowie będą również mogli korzystać z bezprzewodowego internetu.
- Bardzo nas cieszy to, że PKP Intercity postanowiło skorzystać z prawa opcji i zmodernizować więcej wagonów. To bardzo dobra wiadomość dla naszej spółki, ale przede wszystkim dla pasażerów, którzy będą mogli podróżować w komfortowych warunkach, korzystając z licznych udogodnień – podkreśla Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych.
Na modernizację wszystkich 90 wagonów FPS H. Cegielski ma 30 miesięcy od momentu podpisania umowy. Pierwsze z nich trafią do PKP Intercity jeszcze w tym roku z czego jeden ze zmodernizowanych wagonów został zaprezentowany podczas targów InnoTrans, które odbyły się w Berlinie w dniach 18-21 września.
H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych to nie jedyna firma, która dzięki zaangażowaniu ARP stanęła na nogi. Wuzetem, Przewozy Regionalne i Świętokrzyskie Kopalnie Surowców Mineralnych to inne przykłady udanych procesów restrukturyzacyjnych. PR, działające obecnie pod marką POLREGIO dzięki skutecznie prowadzonej restrukturyzacji kolejny rok z rzędu zakończyły dodatnim wynikiem finansowym. Z kolei spółka Wuzetem (kilka lat temu na skraju upadłości) dzięki sprawnemu zarządzaniu może się pochwalić znakomitym bilansem i stabilną pozycją na rynku. Podobną drogę przeszły ŚKSM, które jeszcze w 2016 roku miały stratę w wysokości 16 mln zł, by rok 2017 zakończyć z zyskiem.