Euroterminal - najnowocześniejsze centrum logistyczne w Polsce - ma nowych udziałowców 2010-11-29
29 listopada 2010 r. Centrala
Zaopatrzenia Hutnictwa S.A., której 76% akcji
posiada Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.,
wspólnie z PKP Cargo S.A. i PKP LHS sp. z o.o.,
podpisały umowę inwestorską dotyczącą
podwyższenia kapitału zakładowego Euroterminal
Sławków Sp. z o.o. Współwłaściciele zapewnią
rozwój Międzynarodowego Centrum Logistycznego
Euroterminal Sławków, które jest
najnowocześniejszym w Polsce logistycznym
centrum transportu intermodalnego, i dzięki
efektowi synergii zwiększą jego możliwości
konkurencyjne..
Na terenie Międzynarodowego Centrum
Logistycznego Euroterminal Sławków
przedstawiciele trzech stron podpisali umowę
inwestorską o przystąpieniu Spółek z Grupy PKP
do podmiotu CZH pod nazwą Euroterminal Sławków
Sp. z o.o. oraz parafowali umowę tej spółki
przy uczestnictwie wszystkich trzech
udziałowców. Ze strony CZH S.A. podpisano akt
notarialny wniesienia majątku CZH do spółki
Euroterminal Sławków Sp. z o.o. oraz wniosek o
dofinansowanie kolejnego etapu inwestycji w
Sławkowie o wartości całkowitej 50,4 mln zł
kwotą 22,1 mln zł ze środków EU.
CZH utworzyła podmiot gospodarczy pod nazwą
Euroterminal Sławków Sp. z o.o., który został
zarejestrowany 1 kwietnia br. z kapitałem
zakładowym o wysokości 50 tys. zł. Objęcie
przez spółki Grupy PKP udziałów w podmiocie
nastąpi po podwyższeniu przez CZH kapitału
zakładowego spółki przez wniesienie, w postaci
zorganizowanej części przedsiębiorstwa, majątku
CZH obecnie użytkowanego w Sławkowie.
Wartość majątku CZH przekazywanego do spółki
wynosi ok. 150 mln zł. Kwota zaangażowania
kapitałowego spółek Grupy PKP wyniesie 34 mln
PLN (po 17 mln ze strony PKP CARGO oraz PKP
LHS). Termin planowanego wejścia kapitałowego
Spółek PKP do Euroterminalu wyznaczono na
grudzień br. Efektem zaangażowania spółek Grupy
PKP w Euroterminal powinna być synergia
działania partnerów i znaczący wzrost obrotów
spółki.
CZH doprowadzi do przejęcia przez nową spółkę
praw i obowiązków wynikających z umów
handlowych, administracyjnych i innych oraz
dokona przekazania pracowników bezpośrednio do
Spółki na mocy art. 23 (1) Kodeksu Pracy. W
związku z wniesieniem do spółki majątku
dofinansowanego ze środków unijnych
Euroterminal w Sławkowie zachowa otwarty
charakter.
PKP LHS Sp. z o.o. zarządza najdalej na zachód
wysuniętym odcinkiem szerokiego toru (Linia
Hutnicza Szerokotorowa), który w ostatnich
latach został zmodernizowany, dzięki czemu jego
przepustowość i dopuszczalna prędkość składów
pociągowych znacząco wzrosła.
PKP CARGO S.A. jest dynamicznie rozwijającą się
firmą, liderem w przewozie ładunków na rynku
polskim. Spółka również stale umacnia swoje
więzy z rynkiem międzynarodowych przewozów
towarowych.
Połączenie atutów spółek Grupy PKP z aktualnymi
zdolnościami Euroterminalu jako nowoczesnego
centrum logistycznego o rozbudowanej
infrastrukturze, posiadającego znaczny zakres
zdolności przeładunkowych oraz możliwości
obsługi potoków ładunków na wszystkich
praktycznie kierunkach, pozwala na utworzenie
podmiotu gospodarczego o wyjątkowym potencjale,
który będzie w stanie realnie sprostać silnej i
wciąż rosnącej konkurencji na rynku
logistycznym. Ma to szczególne znaczenie w
kontekście planowanego przedłużenia szerokiego
toru do Wiednia z pominięciem Polski.
(międzyrządowe porozumienia zostały podpisane
przez zainteresowane jednostki z Rosji,
Ukrainy, Słowacji i Austrii).
Budowa Euroterminalu została zrealizowana
jako projekt współfinansowany przez Unię
Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego
Transport na lata 2004-2006. Prace inwestycyjne
polegały na przekształceniu terminala
przeładunkowego towarów rudnych w nowoczesne
logistyczne centrum transportu intermodalnego,
tj. wykorzystującego więcej niż jedną gałąź
transportu (kolejowy, samochodowy i morski).
Łączna wartość wszystkich inwestycji w obszarze
Euroterminalu, zrealizowanych w ostatnich
latach z wykorzystaniem zarówno zewnętrznych
źródeł finansowania jak i ze środków własnych
CZH, wynosi ponad 100 milionów PLN.
Euroterminal powstał na najdalej na zachód
położonym styku dwóch systemów kolejowych o
rozstawie szyn 1435 (tzw. "standard
europejski") i 1520mm (tzw. "kolej
szerokotorowa"), na przecięciu dwóch
Paneuropejskich Korytarzy Transportowych
łączących Wschód z Zachodem oraz Północ z
Południem. Atutem lokalizacji jest także
położenie w pobliżu najbardziej zurbanizowanej
aglomeracji śląskiej mającej duży popyt na
usługi transportowe.
Celem budowy Euroterminalu było stworzenie nie
tylko znaczącego ośrodka usług logistycznych na
transkontynentalnych trasach przepływu towarów
(via Magistrala Transsyberyjska oraz via tzw.
Nowy Jedwabny Szlak: Chiny - Kazachstan - Rosja
- Ukraina - Polska - Europa Zachodnia), czy
możliwości kombinacji transportu morskiego oraz
lądowego (via porty Morza Czarnego i
Adriatyku), ale też korzystnych warunków pod
inwestycje na terenach należących do CZH w
Sławkowie.
Obecnie terminal obsługuje m.in. stałe
połączenia z polskimi i niemieckimi portami
bałtyckimi oraz z Europą Zachodnią. W ramach
współpracy z partnerami pochodzącymi z Europy
Zachodniej oraz Rosji, towary w kontenerach
ekspediowane są w kierunku wschodnim, do
Moskwy, Kijowa, ale też do Korei Południowej,
Afganistanu, Kazachstanu oraz do wielu innych
rynków. Kompleksowe usługi logistyczne
oferowane w Euroterminalu obejmują m.in.
przeładunki, spedycję kolejową i samochodową, a
także odprawy celne (co stało się możliwe po
przeniesieniu do Sławkowa urzędu celnego). W
jednostce realizowane są także przeładunki,
zabezpieczenia i wysyłka towarów
niestandardowych i ponadgabarytowych.
Podejmując decyzję o podstawowym zakresie
prac inwestycyjnych dla realizacji do roku 2009
liczono na obsługę ok. 10 tys. TEU (miara
odpowiadająca pojemności jednego kontenera
20-stopowego) miesięcznie. Jednakże w latach
2008-2010 wielkość przeładunków kontenerów
zwiększyła się z 4 798 TEU (średnia miesięczna
w 2008r.) do 14 496 TEU (średnia za 10 miesięcy
2010). W miesiącu październiku przeładowano już
20 496 TEU.
W ramach kolejnych inwestycji zaplanowano
wprowadzenie systemu informatycznego
usprawniającego zarządzanie procesami i
pozwalającego koordynować współpracę z
partnerami rynkowymi. W efekcie nastąpi
usprawnienie obsługi logistycznej i skrócenie
czasu wykonywanych operacji, poprawa
bezpieczeństwa transportu oraz standaryzacja
procedur mająca bezpośredni wpływ na
podniesienie jakości usług. W związku z rosnącą
wielkością przeładunków w Euroterminalu,
planuje się również rozbudowę infrastruktury
składowo - przeładunkowej dla obsługi ładunków
skonteneryzowanych. Po zakończeniu prac
inwestycyjnych zdolności przeładunkowe
Euroterminalu powinny osiągnąć poziom obsługi
ok. 400 - 500 tys. TEU rocznie.
*****
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. jest
jednoosobową spółką Skarbu Państwa działającą
od 1991 roku. Jej zadaniem jest wspieranie
restrukturyzacji i prywatyzacji podmiotów
gospodarczych, rozwój przedsiębiorczości (m.in.
poprzez tworzenie i zarządzanie Specjalnymi
Strefami Ekonomicznymi w Mielcu i Tarnobrzegu),
udzielanie pomocy publicznej a także
wspieranie innowacyjności (tworzenie parków
przemysłowych i inkubatorów przedsiębiorczości)
oraz udzielanie pożyczek ze środków własnych. W
2009 r. ARP miała 40,2 mln zł zysku. Zysk ARP
za 2009 r. został wypracowany przede wszystkim
dzięki sprzedaży udziałów i akcji
zrestrukturyzowanych spółek z portfela ARP.
Kapitał zakładowy ARP S.A. wynosi ponad 3,8 mld
zł.
*****
Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa została
utworzona w 1945 roku jako przedsiębiorstwo
państwowe wspomagające funkcjonowanie polskiego
hutnictwa w zakresie zaopatrzenia w surowce i
materiały. W roku 2001 CZH została
przekształcona w spółkę akcyjną CZH S.A. w
formie Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa. W
roku 2004 kontrolny pakiet akcji objęła ARP
S.A. Przedmiotem działalności CZH S.A. jest
m.in. handel surowcami, tworzywami i wyrobami
hutniczymi; handel węglem, koksem oraz
produktami chemicznymi; świadczenie usług
logistycznych oraz usług operatorstwa
finansowego. Na dzień dzisiejszy ARP S.A.
posiada 76% akcji przedsiębiorstwa. Ok. 12%
pozostaje w rękach pracowników, a kolejne ok.
12% należy do Skarbu Państwa.
W 2009 r. CZH miała ok. 3,36 mln zł zysku,
przychody wyniosły 187 mln zł. Na koniec 2009
r. wartość posiadanych przez Centralę aktywów
wyniosła 256 mln zł.
*****
PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik
kolejowy towarów kontynuuje tradycje byłej PKP
Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO.
Spółka należy do czołowych polskich
przedsiębiorstw i pracodawców oraz do wiodących
przewoźników europejskich. Spółka może
zrealizować praktycznie każde zamówienie w
przewozach konwencjonalnych, kombinowanych,
ładunków ciężkich, ponadgabarytowych i
niebezpiecznych, zarówno w komunikacji
krajowej, jak i międzynarodowej. Prowadzi także
przewozy kolejowo-promowe. W ofercie
firmy są także usługi trakcyjne i taborowe
związaną z wynajmem i utrzymaniem lokomotyw i
wagonów oraz usługi logistyczne i
spedycyjne.
*****
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Spółka z o.o.
rozpoczęła działalność w zakresie kolejowego
przewozu towarów z dniem 1 lipca 2001 roku. LHS
pełni funkcję przewoźnika i zarządcy kolei na
szerokotorowej linii 1520 mm o długości
około 400 km od polsko-ukraińskiego
przejścia granicznego Hrubieszów - Izov do
stacji Sławków położonej 30 km od Katowic.
Spółka świadczy pełny zakres usług w zakresie
przewozu ładunków w imporcie, eksporcie oraz w
tranzycie. Na stacjach zarządzanych przez
Spółkę LHS znajdują się rampy i place
ładunkowe, terminale przeładunkowe, hale
magazynowe, składy celne, wagi wagonowe.