ARP Games zainwestowało 0,5 mln w gry wideo
Jeszcze w tym roku na rynku ukażą się pierwsze gry wideo pod patronatem ARP Games. To efekt konkursów organizowanych w ramach spółki celowej powołanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. w 2016 roku. Właśnie kończy się trzecia edycja programu, kolejna rusza pod koniec czerwca. W podsumowaniu dotychczasowych efektów pracy ARP Games udział wzięli m.in. Minister Przedsiębiorczości i Technologii, Jadwiga Emilewicz oraz Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Paweł Lewandowski.
Konkurs ARP Games jest adresowany do twórców gier rozpoczynających karierę w branży, którzy potrzebują odpowiedniego wsparcia w rozwinięciu działalności. Do trzech dotychczasowych edycji zgłosiło się 78 zespołów, spośród których 25 zostało wybranych do programu akceleracji. ARP Games podpisało umowy z ponad czterdziestoma mentorami (ekspertami w dziedzinie gier). Pomagają oni startującym w branży zespołom rozwijać projekty tak, by można było wprowadzić je na rynek. Na stypendia i pracę z mentorami ARP Games przeznaczyło ponad 0,5 mln zł.
–Branża gamingowa może już wkrótce stać się naszą narodową specjalnością. Mamy kreatywnych, młodych ludzi, dobre uczelnie, które ich kształcą, a przede wszystkim efekty, o czym świadczy 23 miejsce na liście 100 najważniejszych branżowych rynków pod względem generowanych przychodów. Rynek gamingowy rośnie bardzo szybko. Szacuje się, że do końca 2019 r. jego wartość może wynieść ponad 2,2 mld zł. To tempo potrzebuje odpowiedniego wsparcia, stąd programy takie jak GameInn czy konkurs organizowany przez spółkę ARP Games. Innowacyjne branże, takie jak sektor gier wideo, to też jeden z priorytetów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Chcemy zapewnić dynamiczny rozwój w obszarach o największym potencjale intelektualnym i kreatywnym. Efekty pracy zespołów konkursowych ARP Games, które dzisiaj możemy podziwiać potwierdzają, że to dobra inwestycja dla polskiej gospodarki – powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
Polski sektor gier wideo rośnie w tempie 10% rocznie. Podobnie jak liczba zarejestrowanych twórców gier – obecnie w Polsce działa ich już ponad 300. W Polsce jest ponad 15 mln osób, które gry wideo traktują nie tylko jako formę rozrywki, ale też kształcenia i rozwoju.
– Bez wsparcia ukierunkowanego na szczególnie utalentowanych, początkujących twórców gier, rynek nie będzie rozwijał się efektywnie i harmonijnie. Między innymi właśnie dlatego działania realizowane przez ARP Games są tak istotne i powinny być kontynuowane.Na optymalny ekosystem publicznego wsparcia sektora gier wideo muszą składać się również instrumenty adresowane do twórców, którzy pierwsze doświadczenia mają już za sobą. Aby odpowiadać na ich potrzeby, w zeszłym roku po raz pierwszy uruchomiliśmy w MKiDN program dotacyjny pn. Rozwój Sektorów Kreatywnych, w ramach którego podmioty z sektora gier wideo mogą ubiegać się o dofinansowanie zadań związanych z eksportem, badaniami i analizami, edukacją i prototypowaniem. W listopadzie chcielibyśmy ogłosić, poza trzecią edycją programu Rozwój Sektorów Kreatywnych, dodatkowy program dotacyjny, który umożliwi aplikowanie o środki na produkcję gier kulturowych i narracyjnych. Równolegle pracujemy m.in. nad projektem ustawy, w którym zaproponujemy wprowadzenie ulgi podatkowej dla producentów gier kulturowych. Projekt ustawy powinien zostać przekazany do konsultacji publicznych w nadchodzących miesiącach. Jedną z moich ambicji, jako Wiceministra Kultury, jest tworzenie w Polsce takiego otoczenia prawno-biznesowego, które będzie sprzyjało powstawaniu ambitnych, wartościowych, kulturotwórczych gier wideo, które odniosą sukces na skalę globalną, promując Polskę jako Ojczyznę ludzi kreatywnych, utalentowanych i przedsiębiorczych– mówił Paweł Lewandowski, Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O dobrej koniunkturze świadczy coraz więcej debiutujących na giełdzie firm z branży, które są bardzo wysoko wyceniane. – Mamy świetnych specjalistów w dziedzinie gier, przetarte na światowych rynkach szlaki. W ARP dostrzegliśmy ten potencjał i postanowiliśmy go wykorzystać. Dlatego w 2016 roku powstała spółka ARP Games, która dzięki ogłaszanym konkursom, wsparciu merytorycznemu i finansowemu pozwala rozwijać konkretne projekty młodych ludzi, ale przede wszystkim pomaga wejść z nimi na rynek. Po efektach pracy pierwszych trzech edycji konkursu, widzimy, że to była dobra decyzja. W Polsce są warunki do tworzenia przynajmniej jednego hitu światowego formatu rocznie. Obok dużych, giełdowych firm, jest wiele mniejszych, niezwykle kreatywnych zespołów, które świetnie wyczuwają oczekiwania graczy na całym świecie i potrafią stworzyć odpowiedni dla nich produkt. Jestem przekonany, że na te oczekiwania odpowiadają także prezentowane dzisiaj gry – podkreślił Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Podczas konferencji swoje prace przedstawiło 10 zespołów. – Trzem z nich zaoferowaliśmy pomoc w promocji, marketingu i pozyskiwaniu inwestorów. Spółkami tymi są: Punk Notion, Cindermoon Games i Cube.ish. Ich projekty przeszły podwójny etap oceny jurorów. Okazały się najciekawsze i jednocześnie najlepiej rokujące na rynku wydawniczym. Zespoły intensywnie pracują, by jak najszybciej wydać swoje gry – powiedział dr Remigiusz Kopoczek, prezes ARP Games.
Pierwszą grą, która ukaże się już niebawem jest „Dreamo”. Pracuje nad nią zespół Hynotic Ants. Wkładając okulary VR gracz przenosi się na bezludną wyspę, a jego zadaniem jest rozwiązywanie zagadek ukrytych w lewitujących sześcianach. Gra ma już swojego wydawcę, a proces produkcyjny dobiega końca. Spółka planuje premierę gry jesienią bieżącego roku. Z kolei Cube.ish pracuje nad artystyczną grą „Weakless”, która opowiada o wędrówce niewidomego i niesłyszącego. Tylko dzięki wzajemnej pomocy bohaterowie opowieści mogą pokonać napotkane przeszkody.
Ciekawych wątków w grach powstających w ramach programu akceleracyjnego ARP Games nie brakuje. Jest gra strategiczna, w której gracz odbudowuje świat, a potem chroni go przed katastrofami („Hook’n’Build” – II edycja programu). Jest też thriller psychologiczny, w którym bohaterowie walczą z demonami przeszłości odkrywając prawdę stojącą za tragicznymi wydarzeniami sprzed lat, które zniszczyły ich życie („The Way Back”- III edycja programu). Jest wreszcie strategia połączona z kolekcjonerską grą karcianą, w której gracz zbiera karty inspirowane mitologiami, a przedstawione na nich potężne stworzenia walczą w ekscytujących pojedynkach na heksagonalnej siatce („Hexiles” – I edycja programu). – Z edycji na edycję pomysły są nie tylko ciekawsze pod względem prezentowanej fabuły, ale również są coraz lepiej dopracowane biznesowo – podkreśla dr Remigiusz Kopoczek, prezes ARP Games sp. z o.o.
ARP Games przygotowuje się do ogłoszenia czwartej edycji konkursu. Projekty będzie można zgłaszać od 29 czerwca do 27 lipca. Do tej pory na start-upy z branży gier wideo ARP Games wydało ponad pół miliona złotych. Do fazy inwestycyjnej przeszło 7 projektów. Który projekt okaże się najlepiej rokującym w trzeciej edycji dowiemy się w wakacje.
ARP Games Sp. z o.o. to spółka założona przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A., Powiat Cieszyński i Spin-us – spółkę celową Uniwersytetu Śląskiego. Jej siedziba znajduje się w Cieszynie.