Stocznie Nauta i Crist zbudują supernowoczesny katamaran badawczy
9 maja 2013 r. w Gdyni położono stępkę pod jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych na świecie - katamaranem Oceanograf. Jednostkę zbudują stocznie: Nauta S.A. (której właścicielem jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty "Mars", zarządzany przez MS TFI, należące do ARP S.A.) oraz Crist S.A.
Katamaran, o wymiarach: 40 m. długości i 14 m. szerokości, powstaje na zamówienie Uniwersytetu Gdańskiego. Silniki pozwolą mu osiągnąć prędkość 12 węzłów, pokład pomieści do 20 osób. Okręt będzie wykorzystywany do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów, znajdą się na nim obserwatoria oraz sala seminaryjna na zajęcia dydaktyczne dla studentów oceanografii i innych kierunków.
Jednostkę zbuduje konsorcjum trójmiejskich stoczni: Nauta S.A., która w ciągu ostatnich lat skupiała się głównie na remontach i modernizacjach oraz Crist S.A. W czerwcu 2012 r. Zarząd Nauty podjął decyzję o zintensyfikowania działalności w zakresie budowy nowych statków. Od tego czasu stoczni udało się podpisać dwa kontrakty: na nowoczesny sejner (trawler do połowu ryb) dla armatora norweskiego oraz na katamaran badawczy Oceanograf.
-Rozpoczęcie
budowy drugiego nowego statku, to kolejne w
ostatnich miesiącach udane przedsięwzięcie
Stoczni Nauta, która oprócz tego remontuje dwie
jednostki typu ro-ro, trzy masowce
i realizuje konstrukcje off-shore dla
branży morskiej energetyki wiatrowej -
powiedział Prezes Zarządu ARP S.A. Wojciech
Dąbrowski. - Satysfakcja jest tym
większa, że tym razem Stocznia zbuduje
katamaran, który z racji swojego wyposażenia
technologicznego, będzie jedną z
najnowocześniejszych tego typu jednostek na
świecie. Natomiast wspieranie innowacyjności
stanowi obecnie główny element nowej strategii
Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. -
przypomniał.
Statek zaprojektowano wspólnie z naukowcami z Instytutu Oceanografii UG. Zastąpi wyeksploatowany już "Oceanograf-2", zwodowany w 1977 r. w ZSRR., z którego rocznie korzysta blisko tysiąc osób. Pieniądze na jednostkę - 36 mln zł - uczelnia otrzyma w ramach programu wspierania infrastruktury badawczej od Funduszu Nauki i Technologii Polskiej. Sam Uniwersytet Gdański dołoży do budowy 1 mln zł.
Kontrakt na budowę katamaranu przyznano w ramach przetargu publicznego, w którym konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta oraz Crist S.A. pokonało Stocznię Remontowa Shipbuilding. Statek ma powstać w ciągu półtora roku. Zakończenie budowy planowane jest na koniec kwietnia 2014 roku.