Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
podpisała list intencyjny o współpracy ze
szwajcarską firmą Stadler Bussnang. List
dotyczy wspólnego przedsięwzięcia Stadler
Bussnang z Fabryką Pojazdów Szynowych H.
Cegielski. Stadler Bussnang zamierza zlecić
firmie H. Cegielski - Fabryka Pojazdów
Szynowych (FPS) część prac związanych z
realizacją zamówienia na dostawę 22
elektrycznych zespołów trakcyjnych. Agencja
Rozwoju Przemysłu S.A. jest wyłącznym
właścicielem FPS.
Warunkiem współpracy z Fabryką Pojazdów
Szynowych jest wygranie przez Stadler
Bussnang przetargu na dostawę 22
elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetarg
został ogłoszony przez Urząd Marszałkowski
Województwa Wielkopolskiego. Szacunkowy
budżet projektu wynosi 474 mln zł. Oferty
należy złożyć do 6 sierpnia br.
Rozstrzygnięcie przetargu przewidywane jest w
okresie najbliższych trzech miesięcy.
W przypadku wygranego przetargu, w
ramach współpracy Stadler zamierza zlecić FPS
prace związane z budową środkowych wagonów,
zestawieniem kompletnych zespołów trakcyjnych
oraz przeprowadzeniem testów i uruchomieniem
zespołów trakcyjnych. FPS będzie
odpowiedzialna również za naprawy
gwarancyjne. Stadler zapewni FPS wsparcie w
realizacji udzielonego zlecenia poprzez
udostępnienie własnych, doświadczonych
pracowników nadzoru w pierwszej fazie
realizacji zamówienia.
- Zgodnie z naszą filozofią działania
staramy się budować pojazdy lokalnie, blisko
klienta, przyczyniając się tym samym do
rozwoju gospodarczego regionu, z którego
pochodzą zamówienia. Mamy nadzieję, że
będziemy mieli możliwość realizacji tej
strategii również w Poznaniu, we
współpracy z Fabryką Pojazdów Szynowych
- powiedział Jürg Gygax, wice-prezes
zarządu ds. międzynarodowych w Grupie Stadler
Rail.
Zawarte w liście intencyjnym warunki
współpracy zakładają, że wszystkie prace
zlecone FPS przez firmę Stadler będą
wykonywane w Poznaniu, a gotowe do
eksploatacji pojazdy wyjadą z zakładów FPS
bezpośrednio do zamawiającego. W Fabryce
Pojazdów Szynowych przeprowadzana będzie
również obsługa gwarancyjna pociągów, co
znacząco zwiększy efektywność eksploatacji
pojazdów. Dodatkowo personel spółki będzie
służył zamawiającemu wsparciem i radą w
kwestii eksploatacji pojazdów.
- Fabryka Pojazdów Szynowych to firma o
bogatej tradycji kolejowej i wieloletnim
doświadczeniu w produkcji pojazdów szynowych.
Jestem przekonany, że zapoczątkowana przez
nas współpraca pomoże rozwinąć potencjał tej
spółki i będzie korzystna dla wszystkich
- powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes
zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Agencja Rozwoju Przemysłu
S.A.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. jest
jednoosobową spółką Skarbu Państwa utworzoną
w 1991 r. Funkcję walnego zgromadzenia
Spółki pełni Minister Skarbu Państwa. Kapitał
zakładowy ARP S.A. wynosi 2.844.674.00,00 zł,
siedziba znajduje się w Warszawie przy ul.
Wołoskiej 7.
Od chwili powstania ARP S.A. czynnie
uczestniczy w życiu gospodarczym Polski. W
ciągu prawie 20 lat swojej działalności
poprzez finansowe wspieranie programów
restrukturyzacyjnych podmiotów gospodarczych
oraz działania na rzecz poprawy efektywności,
konkurencyjności i innowacyjności polskiego
przemysłu Agencja wniosła znaczący wkład w
dostosowanie polskich przedsiębiorstw do
wymogów gospodarki rynkowej.
Bogate, wieloaspektowe doświadczenie zdobyte
przez Agencję stanowi kapitał wykorzystywany
przez spółkę na wszystkich polach jej
działalności. Dotyczy to działań zarówno o
charakterze komercyjnym, jak i pomocowym.
Główne zadania Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
obejmują:
·
zarządzanie spółkami kapitałowymi w portfelu
Agencji poprzez monitorowanie ich sytuacji
ekonomiczno-finansowej, wspomaganie procesów
rozwojowych, maksymalizację wartości spółek
oraz aktywne poszukiwanie inwestorów;
·
udzielanie pomocy publicznej na ratowanie i
restrukturyzację innym przedsiębiorcom niż
mali i średni w myśl ustawy z dnia 30.08.1996
r. o komercjalizacji i prywatyzacji;
·
restrukturyzację sektora stoczniowego w myśl
ustawy z dnia 6.01.2009 r.
o postępowaniu kompensacyjnym w
podmiotach o szczególnym znaczeniu
dla polskiego przemysłu stoczniowego;
·
restrukturyzację spółek sektora obronnego
zgodnie z założeniami "Strategii konsolidacji
i wspierania rozwoju polskiego przemysłu
obronnego w latach 2007-2012";
·
udzielanie wsparcia finansowego uprawnionym
podmiotom gospodarczym w ramach realizacji
programu "Wspieranie przez Agencję Rozwoju
Przemysłu S.A. inicjatyw pobudzających polską
gospodarkę" na mocy art. 42f ustawy z dnia
2.04.2009 r. o zmianie ustawy o
poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez
Skarb Państwa oraz niektóre osoby
prawne;
·
działania na rzecz wzrostu innowacyjności
przedsiębiorstw, poprawy efektywności
energetycznej, doradztwo w organizowaniu i
zarządzaniu parkami przemysłowymi
i przemysłowo-technologicznymi,
wspieranie przedsiębiorców w pozyskaniu
wykwalifikowanych kadr;
·
monitorowanie sytuacji górnictwa węgla
kamiennego i górnictwa niewęglowego;
·
zagospodarowywanie mienia przejętego od
Skarbu Państwa oraz zarządzanie aktywami
rzeczowymi, w tym nieruchomościami oraz
środkami trwałymi;
·
wspieranie rozwoju regionalnego poprzez pomoc
instytucjom lokalnym związanym
z aktywizacją gospodarczą oraz
z rozwojem przedsiębiorczości w
regionach, a także wsparcie merytoryczne
i organizacyjne agencji rozwoju
regionalnego, zarządzanie specjalnymi
strefami ekonomicznymi (SSE EURO-PARK MIELEC,
SSE EURO-PARK WISŁOSAN) oraz prowadzenie
działań inwestycyjnych na terenie stref;
·
prowadzenie działalności gospodarczej oraz
prac konserwatorsko-remontowych
w zespołach zamkowo-parkowych w
Baranowie Sandomierskim i Krasiczynie.
Na dzień 31.12.2009 r. portfel kapitałowy ARP
S.A. stanowiło 117 spółek o wartości
nominalnej akcji/udziałów wynoszącej
1.885.114,0 tys. zł.
Stadler Polska
Stadler Bussnang AG jest wiodącym
dostawcą systemowych rozwiązań w dziedzinie
pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb
odbiorców. Od kilku lat systematycznie
rozwija działalność w Polsce.
Pierwsze zlecenie z Polski Stadler otrzymał w
czerwcu 2006 r. Obejmowało ono dostawę 14
pociągów FLIRT. Natychmiast po otrzymaniu
zamówienia Stadler rozpoczął prace związane z
założeniem zakładu w Siedlcach, którego
oficjalne otwarcie nastąpiło 5 września 2007
r. W przekształconej w nowoczesny zakład
produkcyjny starej hali montażowej PKP
powstał cały zamówiony przez polskich
klientów tabor.
Z powodu braku dalszych zamówień z rynku
polskiego w siedleckim zakładzie firmy
Stadler rozpoczęto produkcję pojazdów GTW
przeznaczonych na rynek holenderski.
Oficjalne przekazanie pierwszych pojazdów GTW
firmie Arriva odbyło się we wrześniu 2009
roku.
Firma Stadler wierzy w potencjał polskiego
rynku, dlatego zdecydowała się zainwestować w
zakład montażu w Siedlcach i dokonała
transferu innowacyjnej technologii kolejowej
do Polski. By zapewnić funkcjonowanie
polskiego zakładu i zatrudnienie dla wysoko
wykwalifikowanej kadry, przy braku zamówień z
Polski Stadler zdecydował się przenieść do
Siedlec cześć zamówień eksportowych.
Dodatkowo w ostatnim czasie firma ogłosiła
plany kolejnych inwestycji w Polsce, których
celem jest zwiększenie zdolności
produkcyjnych zakładu w Siedlcach.
O Grupie Stadler Rail
W skład Grupy Stadler Rail, dostawcy
systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów
szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców,
wchodzą zakłady w Szwajcarii (Altenrhein,
Bussnangi Winterthur), w Niemczech
(Berlin-Pankow i Velten), w Polsce (Siedlce),
na Węgrzech (Budapeszt, Pusztascabolcz i
Szolnok), w Czechach (Praga), we Włoszech
(Merano) oraz w Algierii (Algier).
Łącznie Grupa zatrudnia ponad 3 000
pracowników. Najbardziej znanymi pojazdami
Grupy Stadler Rail w segmencie pociągów są:
·
pojazdy przegubowe GTW (539 sprzedanych
pociągów),
·
pojazdy typu Regio-Shuttle RS1 (442 sprzedane
pociągi),
·
pojazdy typu FLIRT (579 sprzedanych
pociągów),
·
oraz dwupoziomowy pociąg szybkiej kolei
miejskiej DOSTO (125 sprzedanych pociągów).
Natomiast w segmencie tramwajów pojazdy
Variobahn (284 sprzedane pojazdy) i nowo
opracowany skład o nazwie Tango (122
sprzedane pojazdy). Firma Stadler wytwarza
także wagony pasażerskie i lokomotywy
manewrowe. Jest również wiodącym na świecie
producentem pociągów z napędem na koło
zębate.
H. Cegielski - Fabryka Pojazdów
Szynowych
H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych
powstała w 1920 roku. Po wojnie wznowiła
działalność w 1946 roku. W kwietniu 1997 roku
została wydzielona ze struktur HCP w wyniku
czego utworzono spółkę z o.o. ze 100%
udziałem H. Cegielski Poznań S.A.
26 marca 2010 roku Agencja Rozwoju Przemysłu
S.A., zakupiła 100 proc. udziałów spółki H.
Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z
o.o. stając się jej jedynym właścicielem.
Przedsiębiorstwo posiada wieloletnią tradycję
i doświadczenie w budowie pojazdów szynowych.
W FPS dotychczas wyprodukowano:
·
Ponad 13.400 wagonów różnych typów (osobowe,
sypialne, barowe, bagażowe)
·
Ponad 440 lokomotyw elektrycznych
·
Ponad 300 lokomotyw spalinowych
·
Ponad 90 tramwajów
W ostatnich latach roczne przychody ze
sprzedaży kształtują się na poziomie 70 -100
mln zł; zatrudnienie wynosi 370 osób.
Aktualny portfel produktów i usług:
·
Wagony osobowe I i II klasy (przedziałowe,
bezprzedziałowe, sypialne, business class)
·
Tramwaje wysokopodłogowe, niskopodłogowe
·
Kompletne pudła ze stali węglowej i
nierdzewnej,
·
Modernizacje wagonów, tramwajów i lokomotyw
·
Wagony przemysłowe
·
Konstrukcje spawane
Obecnie realizowane kontrakty:
·
Nowe i modernizowane wagony dla PKP Intercity
·
Nowe i modernizowane wagony dla Kolei
Białoruskich
·
Konstrukcje ścian wagonów piętrowych dla
Siemensa
Dodatkowych informacji
udzielają:
Agencja Rozwoju Przemysłu
S.A.:
Roma Sarzyńska - Przeciechowska
Rzecznik Prasowy ARP S.A.
Telefon : +48 501 31 00 23
|
Questia Sp. z o.o.
Communications Management
Consultants
Urszula Matej-Bil
Telefon : +48 22 623 07 00
|