H. Cegielski-FPS z grupy ARP z kontraktem dla PKP Intercity
Należąca do ARP poznańska spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podpisała z PKP Intercity umowę na modernizację 60 wagonów. Wartość kontraktu to ponad 273 mln złotych brutto. Nowe wagony pojadą np. na trasach ze Szczecina do Olsztyna czy z Zielonej Góry do Gdyni. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację i elektroniczny system informacji pasażerskiej. Poznańska firma ma 30 miesięcy na realizację całego zamówienia, ale pierwsze wagony mają trafić do przewoźnika w czwartym kwartale 2018 roku.
Wysoki komfort standardem w pociągach ekonomicznych
- PKP Intercity, jako narodowy przewoźnik, coraz więcej inwestuje w zakup oraz modernizację swojego taboru. Chcemy, aby Polacy mogli korzystać z pociągów zestawionych z nowoczesnych wagonów i pojazdów. Ten kontrakt to kolejny krok do realizacji tego celu – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Przedmiotem umowy jest wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 60 wagonów typu 111A/141A z prawem opcji na kolejne 30. Po modernizacji wagony pojadą jako pojazdy przedziałowe klasy 2. Pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewni zabudowa nowoczesnych wózków. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu.
- Silny przemysł kolejowy to jeden z filarów rozwoju Polski. ARP mając w portfelu spółki o profilu kolejowym czuje się współodpowiedzialna za rozwój tej branży. Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu to przykład firmy, która dzięki prowadzonym przez ARP procesom restrukturyzacyjnym wraca do swojej dawnej świetności i dzięki konkurencyjnej ofercie może stać się kluczowym graczem na rynku. Potwierdzeniem jest kolejny kontrakt realizowany dla PKP Intercity, który nie tylko przyczyni się do stabilizacji finansowej spółki, ale również pozwoli na zwiększenie zatrudnienia – mówi Andrzej Kensbok, wiceprezes ARP S.A.
- Konsekwentnie realizujemy założenia naszej strategii taborowej. Chcemy zapewniać naszym pasażerom coraz wyższy komfort podróżowania. Wyposażenie takie jak gniazdka elektryczne, klimatyzacja oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej mają stać się standardem w pociągach kategorii ekonomicznej – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Pierwsze wagony już w IV kwartale 2018 roku
PKP Intercity otrzymało dwie oferty na realizację zamówienia – od firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Atrakcyjniejsza okazała się propozycja poznańskiej firmy. Na modernizację 60 wagonów lub 90 (jeśli PKP Intercity zdecyduje się na dodatkowe 30 sztuk wagonów), FPS H. Cegielski będzie miała 30 miesięcy. Pierwsze wagony powinny wrócić do PKP Intercity już w czwartym kwartale 2018 roku. Natomiast przegląd poziomu 3. nastąpi po 18 miesiącach od zakończenia modernizacji poszczególnych pojazdów.
- Ta umowa pozwala naszej spółce na stabilizację niezbędną dla kontynuowania programu restrukturyzacji. Modernizacja 60 wagonów PKP Intercity przyśpieszy dalszy rozwój naszego zakładu oraz otworzy możliwość realizacji szerokiego programu inwestycyjnego – podkreśla Hubert Stępniewicz – prezes H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych.
Wagony będą kursować na trasach:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok
- Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra
Nawet 2,5 mld złotych na inwestycje PKP Intercity
Całkowita wartość zamówienia to ponad 273 mln brutto (modernizacja 60 wagonów wraz z naprawą P3). Przewoźnik może skorzystać również z prawa opcji na 30 wagonów. Wtedy wartość kontraktu wyniesie blisko 410 mln zł brutto. PKP Intercity jest w trakcie realizacji strategii taborowej na lata 2016-2020. Łączna wartość planowanego programu modernizacji i zakupu taboru oraz inwestycji w stacje postojowe wyniesie około 2,5 mld zł.