To historyczny kontrakt dla H.Cegielski-Fabryki Pojazdów Szynowych, dzięki niemu spółka zyskuje stabilne źródło dochodów na najbliższe lata. Jesteśmy w strategiczny momencie, jeśli chodzi o rozwój kolei szybkich prędkości, a najbardziej cenne jest to, że jesteśmy przygotowani na zmiany. W tym dziejącym się procesie transformacji stawiamy na wzmocnienie lokalnego rynku – powiedział Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Michał Dąbrowski.
Fabryka Pojazdów Szynowych – H. Cegielski dostarczy nawet 450 nowych wagonów dla PKP Intercity
PKP Intercity i Fabryka Pojazdów Szynowych - H. Cegielski podpisały kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów. Zamówienie może zostać powiększone o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu bez rozszerzenia wynosi blisko 4 mld 239 mln brutto zł. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A jest większościowym udziałowcem w spółce FPS – H. Cegielski.
Umowę podpisali Prezes Zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski, członek Zarządu PKP Intercity Marcin Karasiński oraz Prezes Zarządu H.Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp.zo.o Grzegorz Kucia, w obecności Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Roberta Kropiwnickiego, Prezesa Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A Michała Dąbrowskiego, Wiceprezesa ARP S.A. Radosława Niedzielskiego oraz Przewodniczącego Rady Nadzorczej PKP Intercity Dariusza Grajdy.
Prezes Dąbrowski podkreślił, że kolej w nowoczesnym świecie jest pierwszym wyborem, jeśli chodzi o ekologię i jakość.
Pierwsi pasażerowie wsiądą do nowych wagonów już w 2028 roku. Pojadą one z prędkością do 200 km/h w składach pociągów Express InterCity i Intercity. Wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie. Zapewnią wyższy komfort podróży, nowością będzie też ich design. We wnętrzach będzie nowa kolorystyka, nowe oświetlenie, zaplanowano nawet wykończenia z drewna.
Priorytetem PKP Intercity jest zwiększenie liczby miejsc dla naszych pasażerów. Realizacja zamówienia na nawet 450 wagonów zapewni niezbędny tabor do obsługi rosnącej liczby podróżnych. Wagony zapewnią pasażerom nowy standard podróży, będą wygodniejsze niż te, które dotychczas używaliśmy. Kupujemy je także z myślą o otwarciu krajowego rynku kolejowego na konkurencję – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Wszystkie zakupione wagony będą klimatyzowane. Będzie w nich bezprzewodowy internet, system indywidualnego oświetlenia. Wagony zostaną wyposażone w system zdalnej diagnostyki, w monitoring z możliwością zdalnej transmisji danych i system przeciwpożarowy.
„Takie wagony to nowość na polskich torach. Ich innowacyjny design, będzie wyróżniał się pośród reszty poruszających się składów. Z niecierpliwością czekamy na ich produkcję, żeby jak najszybciej mogły cieszyć oko naszych pasażerów. Naszym wspólnym cele jaki obraliśmy to nowa jakości na torach.” mówi Grzegorz Kucia, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Docelowo, po uzyskaniu homologacji, nowe wagony będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Wykonawca został wybrany w drodze postępowania przetargowego w trybie przetargu nieograniczonego. Wartość zamówienia wynosi 4 mld 239 mln brutto. Kwota wzrośnie do 6 mld 358 mln brutto po zwiększeniu zamówienia.