ARP wspiera konkurs „Galileo Masters”
Agencja Rozwoju Przemysłu po raz trzeci objęła patronatem konkurs „Galileo Masters”. Działanie te wpisuje się w przygotowany przez spółkę „Kompleksowy program rozwoju sektora technologii kosmicznych w Polsce”. Jego głównym celem jest upowszechnianie wykorzystania danych satelitarnych przez polską administrację.
W przygotowanym programie ARP kładzie duży nacisk na dotychczas niewykorzystywane możliwości danych satelitarnych. Nawigacja i łączność satelitarna oraz obserwacja Ziemi z kosmosu pozwalają na pozyskanie informacji, które mogą być przydatne w wielu strategicznych sektorach. Dotyczy to m.in.: transportu, monitoringu i ochrony środowiska, rolnictwa, zarządzania kryzysowego, planowania przestrzennego czy energetyki.
- W ARP koncentrujemy się na perspektywicznych branżach, a jedną z nich jest bez wątpienia sektor kosmiczny. Dlatego uruchomiliśmy „Kompleksowy program wsparcia sektora technologii kosmicznych”. Wpisuje się on w opracowaną przez Ministerstwo Rozwoju Polską Strategię Kosmiczną - powiedział Michał Szaniawski, wiceprezes ARP. – Nasze zaangażowanie w tej dziedzinie to między innymi patronowanie podobnym wydarzeniom jak konkurs „Galileo Masters”. Promowanie młodych, utalentowanych naukowców jest dla nas bardzo ważne. Mam nadzieję, że wkrótce będziemy mogli korzystać komercyjnie z produktów, które wygrały w tej edycji – dodał Michał Szaniawski.
„Galileo Masters” to największy w Europie konkurs branży kosmicznej. Jego celem jest wsparcie najciekawszych pomysłów wykorzystujących nawigację satelitarną. Popularna nazwa konkursu nawiązuje do europejskiego systemu nawigacyjnego Galileo.
W tegorocznej edycji konkursu wzięły udział 33 aplikacje. Zwyciężyła aplikacja Aerobits, opracowana przez naukowców z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Jej zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej odległości między dronami, a załogowymi statkami powietrznymi. Technologia ma zabezpieczyć lotnictwo przed realnym zagrożeniem kolizji z bezzałogowymi pojazdami powietrznymi.
Drugą nagrodę zdobył projekt "Nawiguj.com". To aplikacja skierowana do branży nieruchomości. Program pokazuje dokładną lokalizację działek na sprzedaż i ich granice. W zamyśle pomysłodawców dzięki zastosowaniu aplikacji pośrednictwo agenta nie będzie obowiązkowym punktem przy zakupie działki.
Trzecią nagrodę otrzymał system do obsługi regat żeglarskich "My Live Regatta". System ten rejestruje i prezentuje regaty - wykorzystuje zarówno monitoring satelitarny, jak i transmisje on-line. Już w pierwszym roku działalności firma obsługiwała mistrzostwa Europy i mistrzostwa świata klas olimpijskich i nieolimpijskich.
Jak ważna w branży technologii kosmicznych jest wygrana w konkursie „Galileo Masters” pokazuje sukces nawigacji NAVDEC. Została ona opracowana na Wydziale Nawigacyjnym Akademii Morskiej w Szczecinie, a wdrożona przez spółkę Sup4Nav. – Głównym zadaniem tej aplikacji jest wspomaganie decyzji w rozwiązywaniu sytuacji kolizyjnych na morzu. Dziś korzysta z niej komercyjnie 12 statków należących do pięciu armatorów - powiedział Krzysztof Kanawka, prezes Blue Dot Solutions, głównego organizatora konkursu.
Technologie kosmiczne są wykorzystywane przez nawigacje satelitarne, telewizję czy internet. Zapotrzebowanie na dane przesyłane przez satelity jest coraz większe. To powoduje, że rośnie popyt na nowe satelity. Badania nad wykorzystaniem przestrzeni kosmicznej przyczyniają się do powstawania wachlarza szeroko dostępnych produktów i usług satelitarnych, z kolei zapotrzebowanie na te usługi stanowi jeden z czynników stymulujących dalszą eksplorację przestrzeni kosmicznej.