ARP będzie uczestniczyć w programie e-Bus
– Program e-Bus przełoży się na wzrost elektromobilności w Polsce i da pozytywny impuls dla rozwoju sektora pojazdów elektrycznych w branży motoryzacyjnej. ARP jako podmiot działający w ramach Grupy PFR chce aktywnie uczestniczyć w jego realizacji – powiedział Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. podczas debaty „E-Busy w drodze do elektromobilności miast”, która odbyła się w ramach XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Gośćmi debaty zorganizowanej przez ARP S.A. pod honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju byli: Jadwiga Emilewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Marcin Piasecki, Wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Dariusz Michalak, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A., Karol Zarajczyk, Prezes Ursus S.A., Prof. Grzegorz Benysek z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Lucjusz Nadbereżny, Prezydent Stalowej Woli.
– Zainicjowany przez Ministerstwo Rozwoju Program e-Bus ma doprowadzić do stworzenia autobusu elektrycznego, wykonanego niemal w całości z polskich komponentów. Dodatkową korzyścią e-Busów jest wypełnienie niszy elektromobilności, która w przypadku Polski jest szansą na dogonienie w dziedzinie motoryzacji krajów Zachodu. Polski elektryczny autobus może stać się wizytówką naszego eksportu – zaznaczyła wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz, która podkreślała także kluczową rolę rodzimego potencjału naukowo-badawczego w Programie e-Bus. – Dziś tworzymy warunki i wysyłamy impuls do polskiej branży motoryzacyjnej, ale również do polskich miast, które chcemy zachęcać do włączania się w realizację programu – dodała minister Emilewicz.
Celem debaty było zdiagnozowanie potrzeb i wyzwań w obrębie zaangażowanych w Program e-Bus środowisk: nauki, biznesu i administracji publicznej. Paneliści byli zgodni, że program może zaowocować nowoczesnym produktem dostępnym na całym świecie i w maksymalnej części zbudowanym w Polsce. Może być też kołem zamachowym dla rozwoju firm kooperujących w ramach branży motoryzacyjnej.
Prognozy rozwoju światowego rynku autobusów wskazują, że należy oczekiwać wyraźnego odchodzenia od konwencjonalnych, wysokoprężnych silników, w kierunku tych napędzanych elektrycznie lub na CNG/LNG. Do 2020 r., udział autobusów konwencjonalnych na świecie spadnie z 89% do 72%, natomiast tych napędzanych alternatywnie wzrośnie z 6% do 15%.
Od kilku lat można zaobserwować globalny trend, który podąża w kierunku pełnej elektryfikacji pojazdów kołowych. – Polscy producenci autobusów jako jedni z pierwszych oferują modele w pełni zelektryfikowane. Niezaprzeczalne sukcesy Solarisa, jak np. wygrane przetargi w kraju oraz na świecie, wzrost technologiczny oraz ciągła poprawa oferty świadczą o tym, że pierwszy krok w kierunku dużego rynku pojazdów elektrycznych w Polsce został zrobiony. Co ważne, duże perspektywy rozwoju w tym obszarze mają też inne polskie firmy, jak np. Ursus – podkreślał prezes Chludziński.
W ubiegłym roku w Polsce zostało wymienionych ok. 700 autobusów miejskich, ale z roku na rok ta liczba będzie rosła. Jak podkreślają eksperci, rozwój branży autobusów elektrycznych przyczyni się do powstania nowych specjalistycznych miejsc pracy. Przy produkcji 1000 autobusów może to być nawet ok. 5 tys. miejsc pracy.
Środki na realizację Programu e-Bus będą pochodziły m.in. z Funduszy Europejskich, Polskiego Funduszu Rozwoju, a także od partnerów przemysłowych. W kolejnych krokach planowane jest ogłoszenie konkursów z zakresu B+R, zaproszenie firm do udziału w projekcie oraz wybór miast pilotażowych.